«Τα καϊκια που πληγώναμε»: Η Τέχνη ανθίσταται στη λήθη…
Μια έκθεση άρρηκτα συνδεδεμένη με την παράδοση της Καβάλας, την ναυπηγική τέχνη, που θα αφυπνίσει συναισθήματα και αναμνήσεις

Συνέντευξη παραχώρησαν το πρωί της Τρίτης (13/11) η αντιδήμαρχος Καβάλας  Μαρία Φραντζεσκάκη και ο ζωγράφος  Διαμαντής Σταγγίδης και μέλος του Συνδέσμου Στέγης Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Καβάλας, αναφερόμενοι στην  έκθεση με τίτλο «Τα καΐκια που πληγώναμε» η οποία θα φιλοξενείται   στην Δημοτική Βιβλιοθήκη.
Μαζί τους ήταν και αρκετοί συντελεστές της έκθεσης . Η έκθεση πραγματεύεται το ζήτημα της «επιβεβλημένης λήθης» μέσα από την παράλογη καταστροφή των ξύλινων σκαφών στην Ελλάδα, με αφορμή τις επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης  εδώ και τρεις δεκαετίες, χωρίς καμία μέριμνα για τη διάσωση μιας «θαλασσινής αρχιτεκτονικής», όπου η τέχνη συμβιώνει με την εργασία και τη ζωή.  Την έκθεση διοργανώνουν από κοινού ο Δήμος Καβάλας, η «Δημωφέλεια», ο «Ορίζοντας Γεγονότων» και ο Σύνδεσμος Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Καβάλας.

Όπως δήλωσε η κ. Φραντζεσκάκη: «Είναι μια έκθεση πολύ διαφορετική απ’ αυτές που έχουμε φιλοξενήσει κατά καιρούς στην πόλη μας. Μια τέτοια έκθεση δεν μπορεί παρά να συγκινήσει και να προβληματίσει κάθε συμπολίτη μας που γεννήθηκε και μεγάλωσε δίπλα στη θάλασσα. Εικόνες καϊκιών στην παραλία μας, τα ψαράδικά μας, ποιος δεν θυμάται τα δίχτυα απλωμένα στην παραλιακή μας ζώνη;  Η έκθεση αυτή γεμίζει αναμνήσεις κάθε κάτοικο της πόλης που έχει δει τα Καλαφατιά, που αντιλαμβάνεται τον συνεχή αγώνα των καραβομαραγκών, όχι απλά να επιβιώσουν, αλλά να δημιουργήσουν και να διασώσουν τη ναυπηγική τέχνη που άνθισε στην περιοχή μας τα προηγούμενα χρόνια. Δυστυχώς, η Ελλάδα καταστρέφει τα σκαριά της, κάτι που είχαμε αναδείξει στο πανελλήνιο ναυτικό συνέδριο που είχαμε φιλοξενήσει τον Μάιο».

Ο  Διαμαντής Σταγγίδης από τη μεριά του υπογράμμισε : «αισθανόμαστε όλοι πολύ ικανοποιημένοι που καταφέραμε και υλοποιήσαμε αυτή τη συνεργασία και να φέρουμε την έκθεση στην Καβάλα, χάρη στην αμέριστη συμπαράσταση του Δήμου και της «ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ». Θα τολμούσα να πω ότι η χρονιά αυτή είναι η πιο εικαστική χρονιά  της Καβάλας. Ανεβάσαμε τον πήχη στα εικαστικά της πόλης και πιστεύω ότι θα συνεχίσουμε έτσι».

Το «παρών» στη συνέντευξη  έδωσαν και ο Δημήτρης Ζορούδης, καθηγητής στο 1οεργαστήριο ζωγραφικής του ΑΠΘ, ο εικαστικός Τζίμης Ευθυμίου και η Φαίη Τζανετουλάκου, ιστορικός Τέχνης.
Ο Δημήτρης Ζουρούδης, καθηγητής στο 1ο εργαστήριο ζωγραφικής του Α.Π.Θ. σημείωσε: «Κυρίως είμαι φίλος των συντελεστών αυτής της διοργάνωσης. Η ερευνητική ομάδα ασχολείται πλέον με αυτό το θέμα και σε κάθε έκθεση ένας ή δυο συμμετέχοντες προέρχονται από την ερευνητική μας ομάδα».

Ο εικαστικός Τζίμης Ευθυμίου είπε: «Είναι μια ανοιχτή συνάντηση ανάμεσα σε εικαστικούς, κυρίως, κι όχι μόνο καλλιτέχνες, εδώ και 11 χρόνια απ’ όλη την Ελλάδα. Κάθε φορά καταπιανόμαστε με ένα θέμα το οποίο ακουμπά τον πολιτισμό και τη σκέψη ότι η Τέχνη δεν μπορεί να είναι κλεισμένη στον εαυτό της, αλλά να βοηθά να μοιράζονται συναισθήματα έκφρασης, επικοινωνίας και συνύπαρξης. Μια παράδοση, αυτή των καϊκιών, απειλείται, όχι μόνο από τον μαρασμό της παραδοσιακής αλιείας, αλλά και επιβεβλημένα, μέσα από κάποιο, ίσως όχι καλά φτιαγμένο νόμο της Ε.Ε. Από το 1994 έως σήμερα έχουν καταστραφεί 12.500 καΐκια και αυτή τη χρονιά οι προδιαγραφές  μιλάνε για 763 καΐκια. Καταστρέφοντας ένα καΐκι, καταστρέφουμε την περηφάνια μας, κόβουμε τις ρίζες μας, την παράδοσή μας».

Τέλος η Φαίη Τζανετουλάκου, ιστορικός Τέχνης δήλωσε: «Είναι η πρώτη μου φορά στην Καβάλα, μια υπέροχη πόλη. Η Τέχνη δίνει αγώνα ενάντια στη λήθη. Για εμάς τους θεωρητικούς, είναι ένα παράθυρο της ζωής και της καθημερινότητας. Αυτή τη φορά η Τέχνη πηγαίνει προς τα πίσω και προσπαθεί να διασώσει το παρόν, αλλά και το μέλλον. Μια απρόσωπη δύναμη προσπαθεί να εξομοιώσει τα πάντα, δημιουργώντας τον άνθρωπο – μηχανή. Η Τέχνη οφείλει να διαφυλάξει τον ανθρωπισμό μας. Μέσα από αυτήν την έκθεση να γίνει η αρχή μιας αφύπνισης, γιατί η Τέχνη είναι αφύπνιση. Τα καΐκια είναι έργα τέχνης και οι άνθρωποι από το Καρνάγιο της Καβάλας  μου είπαν ότι δεν υπάρχει λογική στην καταστροφή αυτών των καϊκιών».

συνέχεια στην πηγή:

και εδώ:

Σχόλια